Kleurcode programmeren

Programmeren met kleuren

Ozobot heeft lichtsensoren aan zijn onderkant, waarmee hij kan “zien”. Ozobot programmeren is heel gemakkelijk. Teken lijnen en kleurcodes en plaats Ozobot verolgens op de zojuist getekende lijn. Ozobot volgt nu de lijnen en zal acties uitvoeren bij de gekozen kleurcodes.

Lijnen & kleuren

Het programmeren van de Ozobot is zeer toegankelijk. Teken lijnen en kleurcodes en plaats Ozobot vervolgens op de zojuist getekende onderdelen. Ozobot volgt nu de lijnen en zal acties uitvoeren bij de gekozen kleurcodes. Zo begin je aan de eerste stap in het leren programmeren!

Layer
Layer
Layer

Lijnen tekenen

Ozobot volgt lijnen. Om dit te testen en te kijken hoe Ozobot werkt, kan je het voorbeeld “doolhof” die bij Ozobot wordt meegeleverd gebruiken. Naast zwarte lijnen, volgt Ozobot ook andere kleuren! Wanneer een andere kleur lijn wordt getekend, veranderd Ozobot van kleur. Het tekenen van lijnen is heel gemakkelijk. Gebruik een zwarte, blauwe of groene viltstift (potlood kan ook, maar zorg ervoor dat de lijnen die je tekent dik genoeg zijn!). Het meest eenvoudig is een viltstift met een brede punt. Trek nu lijnen op een wit papier en laat Ozobot deze volgen.

Puzzelpack gebruiken

De puzzel biedt een leuke en eenvoudige manier om de wereld van programmeren te ontdekken. Creëer ingewikkelde routes en uitdagingen die de Ozobot moet overwinnen. Deze houten puzzelset leert kinderen op een leuke, educatieve manier de basis van het programmeren, terwijl ze actief, creatief en logisch denken verder ontwikkelen.

Lessen voor lijnen & kleurcodes

Er zijn lessen ontwikkeld voor het programmeren met lijnen en kleurcodes. Deze zijn gratis te downloaden op onze website. Op deze manier kan je kennis maken met het programmeren met lijnen en kleurcodes.

Kleurcode voorbeelden

Snelheid

Snelheidscodes veranderen de snelheid van je Ozobot van super langzaam naar supersnel!

Slakkentempo

Ozobot rijdt voor 3 seconden super langzaam

Langzaam

Ozobot gaat langzamer rijden, totdat hij over een nieuwe kleurcode rijdt, met een ander commando

Cruise

De normale snelheid

Snel

Ozobot gaat sneller rijden, totdat hij over een nieuwe kleurcode rijdt, met een ander commando

Turbo

Ozobot gaat een stuk sneller rijden, totdat hij over een andere kleurcode rijdt, met een ander commando

Nitro

Ozobot rijdt voor 3 seconden supersnel

Richting

Richtingcodes vertellen je Ozobot wat hij moet doen op een kruispunt. Zonder een bepaalde richtingscode is het standaardgedrag van Ozobot op kruispunten willekeurig.

Linksaf

Ozobot gaat linksaf bij de eerstvolgende kruising

Rechtdoor

Ozobot gaat rechtdoor bij de eerstvolgende kruising

Rechtsaf

Ozobot gaat rechtsaf bij de eerstvolgende kruising

Direct linksaf

Ozobot gaat direct linksaf op zoek naar een nieuwe lijn. Op de nieuwe lijn kiest hij een willekeurige richting

Direct rechtdoor

Ozobot gaat direct rechtdoor aan het einde van een lijn en op zoek naar een nieuwe lijn. Op de nieuwe lijn kiest hij een willekeurige richting

Direct rechtsaf

Ozobot gaat direct rechtsaf op zoek naar een nieuwe lijn. Op de nieuwe lijn kiest hij een willekeurige richting

U-bocht

Ozobot draait 180 graden om en blijft de lijn volgen

U-bocht (einde van de lijn)

Ozobot draait 180 graden om op het einde van de lijn weer terug te rijden

Timers

Tijdcodes laten Ozobot pauzeren of seconden te tellen.

Timer aan (30sec naar 0sec)

Zodra Ozobot over deze kleurcode rijdt, gaat hij aftellen van 30 naar 0, maar blijft bewegen en andere kleurcodes lezen. Ozobot laat elke seconde zijn lampjes knipperen en gaat snel knipperen als de tijd om is. Ozobot zal vervolgens uitschakelen

Timer uit

Als Ozobot over deze kleurcode rijdt, zal hij stoppen met aftellen

3 seconden pauze

Ozobot pauzeert voor 3 seconden om vervolgens zijn weg weer te vervolgen

Coole moves

Laat met deze coole moves zien wat Ozobot echt kan!

Tornado

Ozobot maakt twee rondjes met toenemende snelheid om daarna zijn weg weer te vervolgen

Zigzag

Ozobot zigzagt van links naar rechts en vervolgt daarna weer zijn weg

Draaien

Ozobot draait twee rondjes op consistente snelheid en vervolgt daarna weer zijn weg

Achteruit wiebelen

Ozobot draait 180 graden, wiebelt voor één seconde achteruit, draait weer 180 graden en vervolgt zijn weg

Winnen / Einde

Deze kleurcodes vertellen je Ozobot om zijn succes te vieren en dan opnieuw te beginnen of te stoppen.

Winnen / Einde (opnieuw spelen)

Ozobot heeft gewonnen! Vervolgens vervolgt Ozobot zijn weg

Winnen / Einde (game over)

Ozobot heeft gewonnen! Vervolgens stopt Ozobot met het volgen van de lijn

Tellers

Deze codes vertellen Ozobot om vijf kruispunten, afslagen of kleurcodes te tellen.

X-Teller

Zodra Ozobot over deze kleurcode rijdt, passeert de Ozobot nog 5 kruisingen. Na de 5e kruising stopt Ozobot en begint rood te knipperen

Bocht teller

Zodra Ozobot over deze kleurcode rijdt, telt hij de kruispunten waarbij hij een afslag maakt.

Kleurcode teller

Zodra Ozobot over deze kleurcode rijdt, begint Ozobot met het tellen van kleurcodes waar hij overheen rijdt.

Puntenteller

Zodra Ozobot over deze kleurcode rijdt, heeft Ozobot 5 punten. Zodra hij over een “-1 kleurcode” rijdt, telt Ozobot af. Zodra de punten op zijn, zal Ozobot stoppen en rood knipperen. De punten kunnen verhoogt worden, wanneer Ozobot over een “+1 kleurcode” rijdt.

Tips om lijnen en kleurcodes te maken

Let op de dikte en regelmaat van de lijnen.

Let op dat je niet te nauwe bochten tekent.

Let op dat je niet te scherpe bochten tekent.

Codes kunnen alleen tussen twee zwarte lijnen getekend worden. Let er ook op dat je code regelmatig is en dat de kleuren goed op elkaar aansluiten.

Zorg ervoor dat de kleuren elkaar niet overlappen of te donker zijn, maar helder en naast elkaar staan.

Plaats geen codes in bochten, maar op rechte lijnen: een stukje bij de bocht vandaan.

Teken codes niet op een kruispunt, maar voor of achter een kruispunt.

Voor en achter de codes teken je een zwarte lijn.

Twee kleuren codes bevinden zich altijd aan het einde van een zwarte lijn.

Meer uitleg nodig?