Digitaal programmeren

Digitaal programmeren

Ozoblockly

OzoBlockly geeft de volledige mogelijkheid Ozobot’s bewegingen en gedrag digitaal te programmeren. Bouw door middel van blokjes op verschillende niveau’s programmeertaal.

Programmeren met de OzoBlocky is gratis (www.Ozoblockly.com) en eenvoudig.

Programmeren met Ozoblockly

Image module
Stap 1

Ga naar www.OzoBlockly.com en kies een moeilijkheidsgraad. Heb je nog nooit een Ozobot geprogrammeerd? Begin dan met niveau 1. Programmeren al goed onder de knie? Daag jezelf uit met loops, variabelen en logica in je programmeertaal.

Image module

Stap 2

Selecteer een categorie. Naarmate de moeilijkheidsgraad omhoog gaat, worden er steeds meer categoriën toegevoegd. Onder elke categorie staan verschillende commando’s die samen de codering vormen.

Image module

Stap 3

Kies elementen uit de verschillende categoriën en sleep deze vervolgens naar het grijze scherm rechts. Klik de verschillende elementen in elkaar door ze onder en boven de al geplaatste elementen te plaatsen.

Image module
Stap 4
Voordat de gemaakte commando’s op Ozobot geprogrammeerd kunnen worden, is het belangrijk dat Ozobot op het gebruikte scherm wordt gekalibreert. Ozobot wordt op deze manier gereset en is klaar voor gebruik op jouw scherm.
Image module
Stap 5
Na het kalibreren is Ozobot klaar om gecodeerd te worden! Houdt Ozobot tegen de witte plek onderaan het scherm en klik op “LOAD”. Het zojuist gemaakte commando zal nu door middel van snel flikkerende kleuren worden overgezet op de Ozobot. Wanneer het gehele commando is overgezet zal Ozobot groen knipperen.
Image module
Stap 6
Ozobot is klaar om de commando’s uit te voeren! Druk tweemaal op de aan/uit knop om het programma te beginnen.