Uitleg nodig over Ozobot? Hoe het kleine robotje werkt, lijnen tekenen, kalibreren en nog veel meer leer je hier!

DE BASIS

HET BEGIN: LIJNEN TEKENEN

Ozobot volgt lijnen. Om dit te testen en te kijken hoe Ozobot werkt, kan je het voorbeeld “doolhof” die bij Ozobot wordt meegeleverd gebruiken. Naast zwarte lijnen, volgt Ozobot ook andere kleuren! Wanneer een andere kleur lijn wordt getekend, veranderd Ozobot van kleur. Het tekenen van lijnen is heel gemakkelijk. Gebruik een zwarte, blauwe of groene viltstift (potlood kan ook, maar zorg ervoor dat de lijnen die je tekent dik genoeg zijn!). Het meest eenvoudig is een viltstift met een brede punt. Trek nu lijnen op een wit papier en laat Ozobot deze volgen. Houd bij het tekenen van de lijnen onderstaande tips in gedachten:

Pro tip: Kalibreer Ozobot voordat je hem lijnen laat volgen. Hoe kalibreer je Ozobot? Leer het hier!

TIP 1
Let op de dikte en regelmatigheid van de lijnen.
TIP 2
Let op dat je niet te nauwe bochten tekent.
TIP 3
Let op dat je niet te scherpe bochten tekent.

EEN STAPJE VERDER: CODES TEKENEN

Ozobot volgt commando’s met behulp van verschillende kleuren achter elkaar. Ook hiervoor kan gebruik worden gemaakt van het voorbeeld “doolhof” die mee wordt geleverd. Elk van de lijnen laat korte kleuren (bijvoorbeeld blauw, zwart, blauw) achter elkaar zien. Plaats de Ozobot op de lijn en bekijk hoe Ozobot de kleuren begrijpt.

Natuurlijk kunnen de lijnen met kleurcodes ook zelf worden getekend! Er zijn veel verschillende codes die Ozobot kent. Om ervoor te zorgen dat Ozobot je codes leest, kun je rekening houden met onderstaande tips.

 

TIP 1

 

Codes kunnen alleen tussen twee zwarte lijnen getekend worden. Let er ook op dat je code regelmatig is en dat de kleuren goed op elkaar aansluiten.

 

TIP 2
Zorg ervoor dat de kleuren elkaar niet overlappen of te donker zijn, maar helder en naast elkaar staan.

TIP 3

 

Plaats geen codes in bochten, maar op rechte lijnen: een stukje bij de bocht vandaan.

 

TIP 4

Teken codes niet op een kruispunt, maar voor of achter een kruispunt.

TIP 5

 

Voor en achter de codes teken je een zwarte lijn.

 

TIP 6

Twee kleuren codes bevinden zich altijd aan het einde van een zwarte lijn.

 

OZOBLOCKLY

OZOBOT PROGRAMMEREN MET OZOBLOCKLY

OzoBlockly geeft de volledige mogelijkheid om heel gemakkelijk Ozobot’s bewegingen en gedrag te programmeren. Bouw door middel van blokken de meest toffe codes en laad deze vervolgens op Ozobot.

Programmeren met de OzoBlocky web app (www.Ozoblockly.com) is heel gemakkelijk. Sleep de Blockly’s naar het midden van het scherm en klik de Blockly’s aan elkaar. Laad vervolgens de zojuist gemaakte code op Ozobot en Ozobot doet precies wat jij wilt!

ozoblockly1
STAP 1
Ga naar www.OzoBlockly.com en kies een moeilijkheidsgraad. Heb je nog nooit een Ozobot gecodeerd? Begin dan met Novice. Al een beetje bekend met coderen? Begin dan met Beginner. Coderen al goed onder de knie? Kies dan voor Intermediate of Advanced.
ozoblockly2
STAP 2
Selecteer een categorie. Naarmate de moeilijkheidsgraad omhoog gaat, worden er steeds meer categoriën toegevoegd. Onder elke categorie staan verschillende commando's die samen de codering vormen.
ozoblockly3
STAP 3
Kies elementen uit de verschillende categoriën en sleep deze vervolgens naar het grijze scherm rechts. Klik de verschillende elementen in elkaar door ze onder en boven de al geplaatste elementen te plaatsen.
ozoblockly4
STAP 4
Voordat de gemaakte commando's op Ozobot geprogrammeerd kunnen worden, is het belangrijk dat Ozobot op het gebruikte scherm wordt gekalibreert. Ozobot wordt op deze manier gereset en is klaar voor gebruik op jouw scherm.
ozoblockly5
STAP 5
Na het kalibreren is Ozobot klaar om gecodeerd te worden! Houdt Ozobot tegen de witte plek onderaan het scherm en klik op "LOAD". Het zojuist gemaakte commando zal nu door middel van snel flikkerende kleuren worden overgezet op de Ozobot. Wanneer het gehele commando is overgezet zal Ozobot groen knipperen.
ozoblockly6
STAP 6
Ozobot is klaar om de commando's uit te voeren! Druk tweemaal op de aan/uit knop om het programma te beginnen.
ozoblockly7
TIP!
Nieuw met Ozobot? Begin dan bij moeilijkheidsgraad "Novice” en bouw het langzaam op. Zo leer je Ozobot en Ozoblocky het beste kennen en haal je alles uit Ozoblocky!
youtube
Liever een filmpje?
Bekijk hieronder dan een uitgebreide (engelse) uitleg!

 

OZOBOT
KALIBREREN
OZOBOT KALIBREREN

Het is belangrijk dat Ozobot goed verzorgd wordt. Het kan namelijk zomaar voorkomen dat de Ozobot zich vreemd begint te gedragen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat hij stopt met lijnen volgen. Om dit te voorkomen, moet elke keer als er met Ozobot gespeeld wordt (of wanneer de locatie of type papier gewijzigt wordt) gekalibreerd worden.

Wat betekent dit? Ozobots “ogen” (oftewel sensoren) zijn zeer gevoelig voor licht. Zo erg zelfs, dat als het papier verandert of als er dichter bij het raam gespeeld wordt, dit van invloed is op hoe de Ozobot ziet wat er onder hem is. Om Ozobot te laten wennen aan de nieuwe omgeving zal hij dus gekalibreert moeten worden, oftewel het resetten van de sensoren.

KALIBREREN OP PAPIER
1
1
Druk de aan/uit knop (aan de zijkant) 2 seconden in totdat de LED lichtjes wit knipperen.
2
2
Zet de Ozobot vervolgens precies op de zwarte kalibratie stip.
3
3
De Ozobot rijdt iets naar voren en knippert groen. Dit betekent dat hij succesvol gekalibreerd is. Als hij rood knippert, begin dan opnieuw.
4
Tip!
Je Ozobot kalibreert op een zwarte stip zo groot als de onderkant van de Ozobot. Je kunt hiervoor de meegeleverde kalibratie zone gebruiken, maar ook zelf een stip tekenen.
DIGITAAL KALIBREREN
11
1
Zet de helderheid van je scherm op 100%.
22
2
Druk de aan/uit knop (aan de zijkant) 2 seconden in. De LED lichtjes zullen nu wit knipperen.
33
3
Laat de knop en plaats de Ozobot tegen de witte plek, of op een wit gedeelte van het scherm. De Ozobot begint wit te knipperen.
44
4
Als de Ozobot groen knippert, betekent dit dat hij succesvol gekalibreerd is. Als hij rood knippert, begin dan opnieuw.