';

Lijnen en kleuren

Lijnen en kleuren

Layer
Layer
Layer

Lijnen en kleuren

Het programmeren van de Ozobot is heel gemakkelijk. Teken lijnen en kleurcodes en plaats Ozobot vervolgens op de zojuist getekende onderdelen. Ozobot volgt nu de lijnen en zal acties uitvoeren bij de gekozen kleurcodes.

Teken lijnen

Ozobot volgt lijnen. Om dit te testen en te kijken hoe Ozobot werkt, kan je het voorbeeld “doolhof” die bij Ozobot wordt meegeleverd gebruiken. Naast zwarte lijnen, volgt Ozobot ook andere kleuren! Wanneer een andere kleur lijn wordt getekend, veranderd Ozobot van kleur. Het tekenen van lijnen is heel gemakkelijk. Gebruik een zwarte, blauwe of groene viltstift (potlood kan ook, maar zorg ervoor dat de lijnen die je tekent dik genoeg zijn!). Het meest eenvoudig is een viltstift met een brede punt. Trek nu lijnen op een wit papier en laat Ozobot deze volgen.

Tips voor lijnen tekenen

Image module

Let op de dikte en regelmatigheid van de lijnen.

Image module

Let op dat je niet te nauwe bochten tekent.

Image module

Let op dat je niet te scherpe bochten tekent.

Layer

Codes tekenen

Ozobot volgt commando’s met behulp van verschillende kleuren achter elkaar. Ook hiervoor kan gebruik worden gemaakt van het voorbeeld “doolhof” die mee wordt geleverd. Elk van de lijnen laat korte kleuren (bijvoorbeeld blauw, zwart, blauw) achter elkaar zien. Plaats de Ozobot op de lijn en bekijk hoe Ozobot de kleuren begrijpt.

Natuurlijk kunnen de lijnen met kleurcodes ook zelf worden getekend! Er zijn veel verschillende codes die Ozobot kent. Om ervoor te zorgen dat Ozobot je codes leest, kun je rekening houden met onderstaande tips.

Codes tekenen

Ozobot volgt commando’s met behulp van verschillende kleuren achter elkaar. Ook hiervoor kan gebruik worden gemaakt van het voorbeeld “doolhof” die mee wordt geleverd. Elk van de lijnen laat korte kleuren (bijvoorbeeld blauw, zwart, blauw) achter elkaar zien. Plaats de Ozobot op de lijn en bekijk hoe Ozobot de kleuren begrijpt.

Natuurlijk kunnen de lijnen met kleurcodes ook zelf worden getekend! Er zijn veel verschillende codes die Ozobot kent. Om ervoor te zorgen dat Ozobot je codes leest, kun je rekening houden met onderstaande tips.

Layer

Tips voor codes tekenen

Image module

Codes kunnen alleen tussen twee zwarte lijnen getekend worden. Let er ook op dat je code regelmatig is en dat de kleuren goed op elkaar aansluiten.

Image module

Zorg ervoor dat de kleuren elkaar niet overlappen of te donker zijn, maar helder en naast elkaar staan.

Image module

Plaats geen codes in bochten, maar op rechte lijnen: een stukje bij de bocht vandaan.

Image module

Teken codes niet op een kruispunt, maar voor of achter een kruispunt.

Image module

Voor en achter de codes teken je een zwarte lijn.

Image module

Twee kleuren codes bevinden zich altijd aan het einde van een zwarte lijn.

Kom je er niet helemaal uit?

Bekijk hieronder de handleiding of andere handige documenten.