Teach2Code komt met complete lespakketten voor coderen en robotica

teach2codeozobotlessensmall

Teach2Code™ biedt kant-en-klare programmeer lespakketten voor het gehele primaire onderwijs en zelfs het voortgezet onderwijs. Ozobot is hierin breed vertegenwoordigd en daarom delen we graag deze publicatie van Teach2Code.

Van uitgebreide pakketten tot enkel de basisbenodigdheden voor het klassikaal opstarten van programmeerlessen. Elk lespakket bevat een lesmap gevuld met direct in te zetten lessen, uitleg en volledige ondersteuning voor de leraar. Elke les is gebaseerd op de doelen van het SLO en helpt leerlingen de 21e eeuwse vaardigheden te ontwikkelen en beoefenen.

Waarom coderen?

Screen Shot 2017-07-05 at 21.53.29

Ik kan een aantal redenen bedenken waarom het belangrijk is om als school te gaan kijken naar klassikaal coderen (ofwel programmeren). De eerste reden is dat coderen perfect aansluit op het vak Wetenschap & Technologie. Coderen dekt namelijk een groot aantal 21e eeuwse vaardigheden. Denk aan; creatief denken, onderzoeken, problemen oplossen, samenwerken, kritisch denken, communiceren en digitale geletterdheid.
Daarnaast verandert de technologie de manier waarop we denken, communiceren en werken in de nabije toekomst. Ik denk dat als we kinderen in een vroeg stadium laten kennismaken met programmeren, we ze helpen om bepaalde vaardigheden te ontwikkelen waar ze later profijt van hebben. Door kinderen in contact te laten komen met robotica zullen ze technologische veranderingen beter in context kunnen plaatsen. Bovendien zien bijna alle sectoren in Nederland volop kansen als het gaat om technologische ontwikkelingen. Programmeren is daarin de basis (bijna alles wordt aangestuurd door computertaal!) en het is voor ons als kenniseconomie belangrijk om continue in te spelen op deze nieuwe kansen.

Hoe te beginnen met coderen en het vak Wetenschap & Technologie?

Coderen lijkt misschien iets moeilijks. Ook kreeg ik in het contact die ik met leerkrachten heb gehad vaak terug: ‘Waar moet ik beginnen? Er is geen duidelijkheid en geen vast curriculum.’

Met het ontwikkelen van Teach2Code™ hebben we gekeken naar een aantal eisen. Het is voor ons heel belangrijk dat de leerkracht en leerlingen direct van start kunnen gaan. Daarnaast moet de basis van het coderen duidelijk terugkomen in ons curriculum. De basis van het coderen is namelijk een code die door ons wordt geschreven waardoor de computer een bepaalde actie uitvoert. De computer is in ons curriculum een kleine robot, die de gemaakte code (oftewel een reeks aan instructies) uitvoert op een spelenderwijze manier. Coderen of programmeren wordt kinderlijk eenvoudig door de lesmaterialen en lerarengidsen die we meeleveren bij de Teach2Code™ kits. De SLO doelen die op de lessen van toepassing zijn worden benoemd en vanaf groep 4 zijn de lessen zelfs volledig zelfstandig in te zetten. We hebben hier bewust voor gekozen zodat de leerling in zijn of haar vrije tijd aan de lessen kan werken. Zo hoeft u als leraar het vak Wetenschap & Technologie zo min mogelijk in te plannen in het toch al erg volle dagelijkse lesprogramma.

We hebben geprobeerd een uitstekend codeer curriculum neer te zetten en zijn dan ook erg trots op het resultaat. Wanneer u uw leerlingen de lessen zelfstandig laat maken, dan is er een logsheet die helpt bij het vastleggen welke lessen er al zijn uitgevoerd en afgerond. De leerling komt naar u toe om een goedkeuring voor de gemaakte les te krijgen. De lessen helpen u wanneer u geen extra tijd of les-ideeën hebt, of wanneer u en uw leerlingen de basis nog niet geheel kennen. Uiteindelijk zijn de mogelijkheden met de verschillende robots en lessen laagdrempelig en echt eindeloos uitdagend.

Welke robots zitten er in de kits?

Wij hebben de best aansluitende merken en producten uitgekozen voor de Teach2Code kits. Cubetto is de meest uitgebreide en kleutervriendelijke robot die er op de markt is. Ozobot is breed inzetbaar en erg veelzijdig. Deze robots die zijn opgenomen in onze kits brengen een uitstekend en breed codeer curriculum op alle niveau’s en we zijn dan ook erg tevreden met het resultaat.

Intelino

Al generaties lang groeiden kinderen op met speelgoedtreinen. Intelino is de klassieke speelgoedtrein, opnieuw uitgevonden. De intelligente trein van Intelino biedt kinderen vanaf 3 jaar de kans om spelenderwijs in aanraking te komen met programmeren.

De Intelino combineert traditioneel speelgoed met slimme, educatieve technologie. De eenvoudig te gebruiken treinset leert jonge kinderen de basis van het programmeren, maar is daarnaast ook erg uitdagend voor kinderen vanaf 7 jaar door het gebruik van de app. Tevens is de programmeerbare trein te gebruiken op de standaard, traditionele houten treinsets.

Robobloq Qobo

De Robobloq Qobo is een kleutervriendelijke programmeer robot vanaf 3 jaar! Deze slak-robot is te programmeren doormiddel van programmeer-puzzels en leert kleuters de basis van het programmeren op een zo spelenderwijs mogelijke manier. Daarnaast wordt het kind uitgedaagd om in oplossingen te gaan denken.

Ozobot

leraarhandleidingoptioneel9 (bit)
Met nog geen 3 centimeter in doorsnee lijkt de Ozobot bescheiden, maar dit kleine en slimme robotje is erg breed inzetbaar vanaf 6 jaar en ouder. Iedereen zou een Ozobot in huis moeten hebben!

Dit kleine robotje (‘s werelds kleinste in zijn soort!) volgt lijnen herkent kleurcodes en kan ook digitaal geprogrammeerd worden. Niks in elkaar schroeven, synchroniseren of verbinden: dit robotje doet alles met zijn slimme sensoren die je aan de onderkant vindt. Hiermee herkent Ozobot kleuren en kun je door te tekenen gaan programmeren. Ozobot volgt automatisch lijnen die je tekent en kent bepaalde kleurcodes (bijvoorbeeld rood-groen-rood-groen). Deze zorgen ervoor dat Ozobot een bepaalde actie uitvoert: denk aan “linksaf” of “5 seconden wachten”.
Op de computer worden de mogelijkheden verder uitgebreid. Dankzij OzoBlockly.com leraarhandleidingoptioneel7 (evo)(een gratis gratis scratch gebaseerde digitale programmeeromgeving), kan je op verschillende niveaus digitaal programmeren. Hoe hoger het niveau, hoe meer mogelijkheden er bij komen. Ook worden de programmeer blokken minder visueel en meer textueel voor bovenbouw klassen, waardoor het steeds meer lijkt op ècht programma’s schrijven. De gemaakte codes laad je eenvoudig in door de Ozobot tegen het scherm aan te houden en op “laad” te klikken. Het scherm gaat nu kleuren knipperen en voilà! Ozobot is geprogrammeerd en zal je code nu uitvoeren binnen de gegeven lesopdracht.

Ozobot in de klas

Zo makkelijk is het echt, en het is dan ook geweldig om lessen voor Ozobot uit te werken. Vanaf groep 3 kunnen leerlingen al aan de slag: zo zijn er alfabet kaarten waarop de geschreven letters staan afgebeeld. Weet je even niet meer hoe een letter geschreven wordt? Zet Ozobot op de kaart en bekijk hoe Ozobot het je voordoet! Het is iets heel eenvoudigs, maar zo leren leerlingen de basisprincipes van Ozobot. Aanzetten, uitzetten, het volgen van lijnen en ‘oh als Ozobot een aantal kleuren achter elkaar ziet gaat ‘ie een andere kant op!’

Voor een aantal groepen hoger zijn er lessen waarmee je oefent in rekenen of spellen. Neem bijvoorbeeld de les waarin Ozobot zich in een doolhof met letters waant. Ozobot moet een woord maken en het kind moet hem de juiste kant opsturen door middel van, jawel: de kleurcodes. Als de leerling de codes goed invult komt Ozobot in de juiste volgorde langs de letters en zodoende wordt er een woord gemaakt.

ozoblocklyfullwidth

Vervolgens kan je nog veel meer in de bovenbouw. Een leuk voorbeeld vind ik dat je Ozobot kan programmeren zodat er binnen de rode grenzen wordt gereden. Het programmeren van het gedrag gebeurt dan in Blockly, en het uitvoeren van de code kan gewoon op tafel op een A4 vel papier. Voor de Ozobot Evo zijn er zelfs lessen waarin autonoom rijden wordt uitgelegd. Dit wordt vervolgens nagebootst met de Ozobots waarin de leerling zelf moet uitvinden hoe de code geschreven moet worden.

Meer weten? Informeer naar Teach2Code™ bij uw onderwijsleverancier, of kijk op www.teach2code.nl

 

Teach2Code™ in het kort:

SOEPELE START
Programmeren lijkt misschien iets moeilijks maar met deze lesmaterialen en lerarengidsen is het kinderlijk eenvoudig. Alles is direct klassikaal maar ook zelfstandig in te zetten. In de lerarengids vindt u korte ‘stoomcursussen’ om de beginselen onder de knie te krijgen. Alle lessen vind je in inbegrepen lesmap, en worden op een meegeleverde USB stick ook digitaal aangeleverd.

COMPLETE LESMAP
Bij elke kit ontvangt u dus een lesmap. Deze bestaat uit een uitgebreide lerarengids, leskaarten, antwoordkaarten en logsheets. Alles netjes gebundeld in één map. Bij elk element vindt u duidelijke toelichtingen en uitleg. Alle lessen in het Nederlands en gekoppeld aan de doelen van het SLO.

DIRECT EFFECT & MAKKELIJKER LEREN
Coderen met Teach2Code™ is voor uw leerlingen bijzonder, want in tegenstelling tot codes op een scherm heeft coderen met een fysieke robot iets magisch. Het in beweging brengen van de robot aan de hand van een abstracte code brengt enthousiasme met zich mee. Doordat uw leerlingen in een fysieke leeromgeving worden geplaatst worden ze intensiever betrokken bij de les. Hierdoor leren ze niet alleen makkelijker en sneller, maar ook beter dankzij hun belevingen.

ZELFSTANDIG OF KLASSIKAAL
Het is vast lastig om dit nieuwe vak toe te voegen in uw toch al drukke planning. Daarom kunnen uw leerlingen vanaf groep 4 de lessen zelfstandig volgen. Zo kunnen de lessen bijvoorbeeld gemakkelijk tijdens de vrije uren worden uitgevoerd. Een logsheet helpt vastleggen welke lessen zijn voltooid. Kiest u voor klassikaal? Optionele activiteiten en vraagstukken maken de les lekker interactief!

Meer weten? Op www.teach2code.nl vindt u meer informatie.